KPZ v autě aneb nezbytnosti pro plynulý provoz nejen Evropou

Základní výbava:

Pitná voda – na jakýkoliv výlet a cestu pitná voda, dejte si na dosah ruky, ať se můžete napít kdykoliv.

Mýdlo – tekuté mýdlo v malé lahvičce se šroubovacím uzávěrem. Ať už se ruce ušpiní při sběru hub, dříví, dofukování či výměně kola, nebo pohoných hmot.

Papírové kapesníčky – 3 či 4 vrstvé řeší většinu situací při jejich použití.

Nabíječka mobilu – nabíjecí zařízení a kabel s příslušnými konektory do zásuvky zapalovače nebo USB portu. Pro klíčová zařízení doporučuji mít i kabel záložní.

Sluneční brýle – brýle či klip proti ostrému slunci stále v autě. Kupte si něco levného jak pro řidiče, tak i spolujezdce a nechávejte stále v autě.

Čelová svítilna – pokud nechcete držet svítilnu v ústech ve stylu amerických detektivních seriálů a vylomit si o ni zub při noční výměně kola či si dokonce si svítit mobilem, tak bez čelovky se opravdu v noci cokoliv dělá špatně. Hodí se i jinak, neboť interiérová světla v autě jsou fakt na nic. Pro nás, co žijeme často v přírodě, je čelovka naprostá samozřejmost. Kupte si nějakou levnou ledkovou za dvě, tři stovky a nechávejte ji stále v autě. Stav baterií kontrolujte aspoň jednou ročně. Jakmile jedeme na více dnů, tak čelovku má každý člen výpravy a ta v autě slouží jako záložní.

Plnohodnotná rezerva, klíč na matice kol včetně případného speciálního nástavce na šrouby, hever. Uvedené považuji za základ pro většinu motoristů. Dojezdová rezerva je vhodná leda pro někoho, kdo pendluje do hodiny okolo svého bydliště. Rezervu foukám na max. doporučný tlak + 10%.

Lepící sadu vyhoďte - je naprosto k ničemu, to vymyslel idiot. Pokud nedokážete vytáhnout cizí těleso z pneumatiky, máte větší díru, díru z boku nebo se pneumatika stačila rozšmelcovat na kaši, je lepící sada pro okrasu. I když se vám ji povede použít, tak lepidlo v podstatě zničí pneumatiku a musíte si koupit novou, což v případě malého hřebíčku v běhounu či ušlé pneumatice z důvodu špatného ventilku je vyhazování peněz. Vivat ekologie.

Dbejte na to, aby šrouby kol byly minimálně jednou ročně namazány vazelínou. Vhodné je šrouby očistit a znova namazat při prohazování zimních/letních kol. Se zarezlým šroubem jste namydlení. Mj. je to také důvod, proč nejezdit v botách na podpatku, balerínkách atp. Při uvolňování šroubu/matice se prostě na klíč musí dupnout i když ho nemáte zarezlý. Výměnu kola si nacvičte - pro chlapy samozřejmost, pro ženy prostě nutnost. Starým, invalidním a těhotným určitě někdo pomůže. Aniž bych sem chtěl dávat nějaké absolutní hodnoty, tak by výměna kola měla v poklidném tempu zabrat max. do 10ti minut. Vhodné je také případně mít uživatelsky příjemný hever, který nevyžaduje uplně hladkou a rovnou cestu, jehož klika nevyžaduje několik různosměrných pohynů na jednu otáčku.

Čekání na asistenční službu je v ČR, Německu, Rakousku často otázkou 45min až 2 hodin. A je stále mnoho míst, zemí nebo nepokrytí signálem, kde se asistence nedočkáte nebo na nepřehledné silnici či dokonce dálnici svedené při uzavírce do jednoho pruhu v délce 25 km se vám čekat nechce. Tam jde o váš život, čas a nervy ostatních.

Auto, které nemá úložný prostor pro rezervu, minimálně dojezdovou, prostě nekupujte. Pozor na auta s rezervou na podvozku, špína, rez, oxidace degraduje pneumatika, ráfek i komponenty uchycení. Rezerva uvnitř auta (v kufru) vydrží bezproblémů 10 i více let, avšak nekrytá na podvozku, zadních dveřích to nebude více než 5 let, kdy guma, ventilek styří.

Na papíře psaný návod postupu výměny kola si dejte k rezervě, nezatažená ruční brzda, nezařazená rychlost mohou být fatální.

Startovací kabely – pro běžné osobní auto berte délku 3,5m. Čím vyšší/větší auto máte tím delší. Tloušťku kabelů berte dle ampérů. Startovací kabely a běžné startovací postupy jsou určené pro naftové a benzínové motory. U startovacích kabelů bývá návod na jejich zapojení nebo si ho vytiskněte. Stačí bávod jen dodržet, zkratovanou baterku ve šlamastice nechcete. Před zapojením kabelů vypněte u (vybitého) dobíjeného auta maximální množství spotřebičů – denní svícení, klimatizaci, větráky, rádio, vyhřívání skel a nechte to tak i několik dalších minut. Zní to jako samozřejmost, ale v roli zachránce na to v posledních letech musím pořád upozorňovat. Opravdu nepochopitelné, že někomu nejde startovat auto, ale je tam zapnutých spotřebičů, jak kdyby to bylo připojeno k elektrárně.
Nechte od dobíjecího auta (z něho pomáháte startovat auto vybité) běžet motor a u dobíjeného auta pár minut počkejte, než se pokusíte nastartovat. Máte prázdnou baterku, tak to totálně nehroťte, že budete hned protáčet startét. Opět mě přivádí v úžas, kdy jen co připojím kabely k vybitému autu, tak jeho majitel okamžitě startuje.

Pozor na dvouakumulátorová auta, auta s dvěma okruhy. Tam je nutno se řídit doporučením výrobce. U hybridů či dokonce čistého elektroauta je použití kabelů vyloučeno.

Žárovky a pojistky – krabičku s kompletními žárovkami, u potkávacích světel minimálně 2, a pojistky považuji za základní výbavu, je stále výrazná převaha aut s běžnými žárovkami a halogeny, těch ledkových a xenonových (tam si to jednoduše nevyměníte) je ještě málo. Špatně svítící auta jsou opravdu znakem šlendriána za volantem nebo inženýrského idiota v automobilce, který narval ke světlometu filtr či něco jiného tak natěsno, že bez demontáže celého okolí se k tomu nedostanete. Vidět a být viděn je prostě základ. Zatímco nějakou žárovku občas vyměním, tak sada pojistek vydrží věky, neboť jakmile praskají pojistky, tak je v autě často vážnější problém.

Tažné lano a oko – co dodat, pomůže z vyproštěním, když někam zapadnete nebo když auto nejede. Osobně jsem použil zatím jen jednou v životě, ale hodilo se. (400 km před cílem mi začal kolabovat alternátor, po dalších 310km auto finálně zhaslo. Kamarád přijel se záložní a plně nabitou baterií, ale ta mě posunula o 70km, takže zbývajích 20km jsme jeli na laně.) Tažné oko – pokud ho nemáte trvale instalované, tak do hodně aut se musí vpředu našroubovat a u aut z druhé ruky tak může chybět. A opět je potřeba upozornit, že hybridy a elektroauta nejsou určena k tažení.

Výstražný trojúhelník a vesty – 2 vesty v autě považuji za standard a trojúhelník také. Dneska každý jezdí rychle, tak ho dejte opravdu dál od auta a nezapomeňte ho potom zase sebrat. Každou chvíli se nějaký válí na dálnici. Vhodným doplňkem muže být nějaké blikající světlo, které umístíte k trojúhelníku nebo na auto a nasměrujete k přijíždějícím (zadní světlo z kola, baterka nebo se prodávají i různé speciální majáky a svítilny). Mj. když vidíte někoho ve vestě, trojúhleník, blikající auto tak zpomalte a projeďte v dostatečném odstupu. Není nad to, když vyměňujete kolo na dálnici, frekventované silnici a metr od zadku se vám řítí auta tak, že to ten trojúhelník odfoukne do příkopu!

Špendlík – seřídíte jím trysky ostřičkovačů, vyndáte si hluboko zaraženou tříšku.

Stěrač – prvotřídní stav stěračů považuji za samozřejmost. Nedokonalé stírání, šmouhy snižují bezpečnost, pro jistotu vozím celou stírací lištu, abych mohl okamžitě měnit. Máte-li nestejně velké, vozte ten menší. Na delší cesty vozím často dvě stírací lišty, někde na Kavkaze nebo v řídce obydleném Norsku fakt nemusí být obchod s autopotřebama i stovky kilometrů, v jiných státech mohou mít svátky a zavřeno mnoho dnů.

Lékárnička – jde zredukovat, každý by měl zvážit, co ho čeká. Za zbytečnost považuji trojcípé šátky. Zato obvazy, nitrilové rukavice a kvalitní nůžky s kulatou špičkou se v případě průseru mohou hodit. Náplasti doplňujte, vypotřebují se většinou jako jediná věc v lékárničce. Doporučuji nestříhané. Desinfekci si kupte lihovou resp. takový čistý potravinový etanol je univerzál - dezinfekce, nezamrzá, nikdo na něj nemá alergii a funguje proti baktériím i virům, ať už se odřete nebo vyndáváte klíště. A přinejhorším jím jde doplnit kapalina do ostřikovačů, aby nezamrzla.

Anatomická pinzeta (ocelová) – hodí se na vytažení drobných předmětů z hodně špatně přístupných míst, samozřejmě s tím vyndáte trn z ruky a vzhledem k její pevnosti a zároveň tenkosti jsem s ní napojil vypadlé ocelová táhlo na mřížku výdechu vzduchu, které se mi podařilo vyškoubnout při vyndávání držáku na mobil. Vyhnul jsem se tak rozdělávání celé palubní desky. Mj. jdou s ní i protahovat a uvolňovat tkaničky do bot.

Čistý hadr – staré bavlněné tričko poslouží dobře, když potřebujete drhnout zahmyzené přední sklo, nebo vysát rozlité věci v autě či jak podložka, abyste si neotlačili, neušpinili kolena při výměně kola atd.

Lak na nehty, transparentní – docela univerzální a miniaturní věc vhodná na naprasklé přední sklo - prasklina se potom nešíří, ženám na "oko" punčocháčů - nezvětšuje se, zátěr na akutně protékající švy ve stanu atd.

Vodovzdorná a dobře držící lepicí páska „duck tape“ – přilepíte a přichítíte tím cokoliv, co se nemá hýbat, padat, chvět. Jde tím i dočasně zalepit, zpevnit naprasklá hadička, odpadlá podrážka bot, fantazii se meze nekladou. Já tím nejčastěji prodlužuji životnost hliníkových slunečních, sněhových clon, které dávám zvenku na auto.

Igelit – silný igelit, nejlépe velký odpadní pytel, se hodí na zablácené boty a také jako náhrada zadních bočních okýnek, když se vám nějaká zlodějská svině podívá do auta, v kombinaci s lepící páskou nenahraditelný.

Číslo na asistenci, odtahovku, vašeho servisáka či pojišťovnu a postup při nehodě – když už se něco stane, tak ať vás přitom neoškubou. Číslo na odtahovku od vámi zaplacené asistence či pojišťovny si napište perem na papírek. Při nehodě se vám totiž vlastní mobil může rozbít, nebo jste ho někde zapomněli, je vybitý.

Rukavice kožené – odmetat sníh a škrabat v zimě zamrzlá skla auta s holými rukami nechcete, i když jsou to jen boční okénka (majitelé vyhřívaných předních skel vědí). Také pomohou při výměně kola v zimě, odhrabávání auta, nebo drátování výfuku.

Rukavice nitrilové – dejte si do auta rovnou 2 páry pro sebe a ještě jeden navíc v jiné velikosti. Vedle základní ochrany při poskytování první pomoci skvěle slouží při manipulaci s čímkoliv velmi špinavým, co nejde jednoduše umýt nebo pokud máte nedostatek vody.

Nářadí – jediné moje nářadí je klíč na uvolnění pólů baterie a násadkový šroubovák s bity, které používám při demnotáži světel za účelem výměny žárovky. Na údržbu auta je autoservis a vozidlo si kupuji s tím, že vždy musí dojet z bodu A do bodu B.

Co běžně nevozím, ale mohlo by se hodit

Kanystr(y) s palivem a trychtýřem - v ČR je snad čerpací stanice na každém rohu i v celé Evropě je jiech spousta a navigace sdělí jejich polohu. Jsou však stále ještě místa (např. řecko-albánské pomezí), kam bych aspoň bez 20l kanystru nejel. Vyznavač přežití alias prepper má v podstatě vždy plnější až plnou nádrž a v kanystrech tolik paliva, aby zmizel na bezpečné místo.

Ocelový drát„náhle“ upadlý výfuk by při troše údržby se neměl stát, a když jo, je tu drát. Bacha, výfuk pálí = nechat vychladnout a použít kožené rukavice.

Peníze – zvažte ukrytí pár bankovek v autě. Ještě stále se vyskytuje „stravenky a karty nebereme", nebo terminál zrovna nejde či jste právě zapomněli peněženku se vším doma.

Pumpička – dofouknutí kol. Osobně jsem nikdy nepotřeboval, takže nevozím. Tlak v kolech kontroluji minimálně 1x měsíčně a v rezervě jednou za půl roku nebo před dlouhou cestou.

Destilovaná voda – litr destilované vody poslouží při nutnosti doplnění kapaliny chladící či do ostřikovačů, ruce se s tím myjí hůř.

 

Zima

Škrabka/stěrka – nejenom na zimu se hodí.

Smetáček – většinou na sníh. Nezapomeňte i na střechu, buďte ohleduplní. Taky by se vám nelíbí, když vám zmrazky toho před vámi bubnují do auta či vybuchují před vámi jak granáty.

Lopata – skládací plastová lopata je levná, ale chce to opatrnost při nabírání sněhu a hutný, zmrzlý sníh je její smrt, zvláště když jí půjčíte jinému řidiči, aby si vyhrabal auto. Pokud trávíte hodně času na horách nebo čekáte u vás kalamitu s nutnostní vyjet, tak kupte hliníkovou – lavinovou. Za nevhodné považuji vojenské lopatky a rýčky – je to těžké, miniaturní a na tuhle práci to fakt nechceš.

Řetězy – přes hrozný stav povrchů našich silnic je většinou upluhováno či dokonce posypáno. Při zhoršené situaci však stačí polský blboun s kamionem nebo pár blbounů stejné národnosti s osobákem na letních gumách a silnice je zablokovaná a je jedno, jestli máte nejlepší čtyřkolku na světě. Řetězy jsou tak řešení na cesty k pár (ještě) zapomenutým hotelům, pro kalamity nebo prostě v situaci, kdy ten před vámi to zabrzdí v kopci, vy jste na ledovce, couvat nemůžete a auto se do kopce už bez nich nerozjede. Doporučuji řetězy kladkové. Nasadíte za 5 minut a odjíždíte – sami se dotáhnou a drží, stejně i jejich sundání je hračka.

 

Ostatní (?)

Můžeme se v diskusích dočíst, jak někdo vozí náhradní alternátory, svíčky, olej... dále sekeru, pilu, rýč ...
Mám sježděnou celou Evropu od Gibraltaru po Norsko, od Pyrenejí, přes Alpy, Karpaty po Kavkaz v autě s náhonem jen na přední kola. Uvedené jsem nikdy nepotřeboval. Stačí si vybrat vhodnou cestu a nikoliv chtít za každou cestu projíždět cestou pro vozidlo 4x4 se speciálními pneu a uzávěrkou všech diferenciálů, šnorchlem ... stačí si spočítat poměr, kolik majítelé těchto aut ujedou v terénu a kolik na silnici a zpevněných cestách, kterými je protkaná celá Evropa.